lördag 10 november 2012

Lita aldrig på en badrumsspegel

Såatte....

Efter ett antal missöden som inkluderade att jag skulle vara duktig och snäll och äntligen dammsuga ur fläkten på min stackars stackars laptop igår. Vilket jag inte har gjort på år och dar (aldrig) så den hade naturligtvis samlat på sig massor med damm och katthår vilket skulle kunna förklara varför den har låtit som att den har haft KOL på sistone... (hmmm...)
När jag satte dammsugaren mot fläkten hände iallafall följande: allt det ludd som har samlats i fläkten de senaste åren drogs loss, men inte ut och gjorde så att hela fläkten fastnade och inte snurrade alls. Ergo- datorn drabbas av plötslig spädbarnsdöd så fort jag vill att den ska göra något.
Nu har jag en modell som inte är gjord för att man ska kunna laga den själv, så att rengöra fläkten var en plågsam process på 5 timmars losstagande av skruvar och små små sladdar och annat. När vi väl hittade den gyllen graalen (fläkten) vilket det vid det här laget kändes som lyckades jag pilla ut en dammråtta av en storlek som skvallrar om att jag antagligen borde ha ID-märkt den och registrerat den hos Svenska Kennelklubben. Den fick dock sluta sina dagar i toaletten, jag kan bli lite hämndlysten ibland.
Vi pillade ihop allt, det är lite olycksbådande skruvar över, men allt verkar funka även om någon enstaka knapp på tangentbordet är lite trög.
Sensmoralen: Dammsug ur fläkten på regelbunden basis....



Jag fick till slut med mig Terra Linda-koftan till någon som kunde fotografera! Och fick inse att den inte alls sitter så illa. Den är väl lite stor, visst, men det är inte alls någon nationell katastrof som jag tyckte från början... Man ska inte lita på badrumsspeglar. Gör jag om den här modellen väljer jag nog ändå den mindre storleken, men jag gör inget åt den här koftan.

Garnet är upprepat från en annan kofta jag hittade snorbilligt på second hand-rea eller nåt sånt och blev kär i färgen på, nån ull/aqryl-blandning, och mönstret är http://www.ravelry.com/patterns/library/terra-linda-cardigan

2 kommentarer:

  1. Den blev jättesnyg!
    Och du påminner mig om att jag borde göra samma sak med min dator. Men det låter för jobbigt!

    SvaraRadera
  2. Jämfört med hur jobbet det var att skruva isär den, så är det väldigt enkelt att sätta dammsugaren mot utblåset på fläkten.... :)

    SvaraRadera