måndag 16 juli 2012

Weddinghorse and seriousness

Jag var på ett fantastiskt vackert bröllop i helgen mellan två fina vänner. Det kan vara lite svårt att veta vad man ska ge folk när de gifter sig tycker jag, även fantastiska lätta människor som dessa två. Man är ju inte gjord av pengar, och vill inte ge en brödrost eller en munkmaskin ( hur kul jag än vet att ni tycker att det låter... ). Jag sydde en liten häst åt dessa två dalmasar, en alino-dalahäst bestämdes det vid presentöppningen. I vitt siden med broderier på med namnen på paret på varsin sida. Naturligtvis glömde jag ta ordentliga bilder på den, de enda jag har är på albinohästen när den sitter längst fram i bilen på vägen upp dagen innan och vi pumpar rock-klassiker och skriker med någonstans innan Sala. Lite fint är det.  Å andra sidan ser den ju lika dan ut från andra sidan, med den enda skillnaden att det står Annika där. Men ett framifrån-kort hade kanske varit lite trevligt. Ska försöka fixa det åt min trogna publik.

Och lite allvar såhär i juli. Ryssland stramar åt sina lagar vad det gäller demonstrationer, och medlemmar ur en grupp fenimister som kallar sig Pussy Power som jobbar för ökad jämställdhet i ett otroligt patriarkalt land blev nyss dömda till upp till 7 års (!) fängelse för att ha sjungit en kampsång i en katedral som en protestaktion. Amnesty International har reagerat mot det här och genomgför en aktion för att stoppa domarna som är helt åt skogen. På Ulliganens eget rum http://ulliganens.blogspot.se/2012/07/p-som-i-pussy-riot-aktivism.html
kan ni hitta mer info och också länkar till brev att skriva på för att stoppa detta. Snälla gör det, Ryssland börjar bli väldigt obehagligt och det tar max fem min... ( tack Ulliganis!)

2 kommentarer:

  1. Tack Ozelote! Oavsett om de tre kvinnorna är medlemmar i bandet Pussy Riot eller inte, är det en rätt stark reaktion från statens sida.

    Hoppas du har en bra sommar och stickar din egen balaclava också ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det börjar verkligen bli obehagligt i Ryssland...

    Detsamma! Jag är sjukt sugen på att sticka en balaklava, såg bilder på sådana med kurbitsbroderier på som jag tyckte var snygga! Vi får väl se när jag hinner med en men jag har tänkt sticka en länge! :)

    SvaraRadera