onsdag 8 augusti 2012

Världens finaste värdelösaste garn

För nåt år sen lite drygt fick jag typ värdens finaste garn av mina föräldrar som jag stickade ett par underbara sockor i eftersom det var tänkt att man skulle kunna göra så. Så här i efterhand undrar jag ju varför jag inte tänkte lite längre och använde min samlade kunskap av garner och det enkla faktat: garner som inte innehåller lite akryl/nylon/polyester håller inte som sockor om man tänkte använda dem utöver stillasittande i soffan. Speciellt inte om man envisas med att gå runt i stålhättekängor som ÄTER sockor. Speciellt inte om garnet är gjort av merinoull som är tunna små mjuka fina fibrer som är asmjuka och mysiga men inte så tåliga....

Fint var det men inte så länge. Jag höll kvar i dem länge i nån sorts sentimental "Nej, mina älskade sockor! Ni får inte döden dö...". Nu får det vara nog. Igår tog jag mig i kragen och klippte av skaften och repade upp dem, för det var väl ungefär de som gick att spara. Jag tror att de räcker till ett par pulsvärmare, kanske att jag får blanda upp det med nåt annat, men det kan ju vara ok.

Så får det vara, nu har jag fått mitt straff för min enkelspårighet. Äh, vi gör alla fel och jag kan bli lite irriterad över att de säljer garner som sockgarner när de uppenbarligen inte håller för fem öre även om jag gladeligen erkänner att mina sockor behöver vara gjorda av hårt virke för att klara sig någon längre tid (Järbo. Bra grejer.)
Nu hänger det iallafall två små härvor i duschen och torkar och det känns bra. Nya tag.

1 kommentar:

  1. Jag kankse skulle göra samma sak med mitt garn. Instämmer att garnet inte är bra till sockor!

    SvaraRadera