måndag 23 april 2012

Tehuvor och Livstycken


I helgen var det Kulturnatten i Sthlm. Jag och veganen tänkte passa på att titta in på en massa gratis utställningar på olika ställen, men det blev bara att vi orkade med ett i slutändan och en liten promenad hem eftersom det var hysteriska mängder folk överallt och ingen av oss var så upplagda för detta.

Jag ville se en fotoutställning på Stadsmuseeum som hette Parken som jag hade läst om och tyckte verkade intresseant. Det var den visserligen men inte nödvändigtvis på ett bra sätt. Det hela var mer  en lite väl intim tripp in i fotografens psyke än om hemlösas livsvillkor, som den faktiskt skulle ha handlat om.

Som en oväntad bonus ställde Livstycket ( http://livstycket.se/ ) ut i samma lokaler. För er som inte vet vad Livstycket är så är det en förening som hjälper invandrarkvinnor ( främst, men även män) att lära sig språket genom att hålla på med konst och textil. De har hållt på rätt länge nu och är väldigt framgångsrika. Jag rekommenderar ett besök på deras inspirerande hemsida.
Överallt på hela museet så satt det decimeterhöga små glatt broderade livstycken uppsatta, så otroligt vackra att det var svårt att gå vidare. Längst upp hade de en större utställning om sin verksamhet och sina projekt, med tehuvor TO DIE FOR. Tyvärr tyvärr var de bakom glas, och min stackars lilla mobilkamera klarar inte av att ta vettiga bilder av det, så försök få se dem på riktigt för de är värda att ses.

Livstyckena har jag dock lyckats ta lite bilder av, och en kjol helt av små broderade livstycken.

Och eftersom det var över 6000 besök så tyckte jag att det var dags för en ny layout på bloggen. 


1 kommentar: