måndag 29 oktober 2012

Upptrassel




Idag började jag morgonen med att reda ut ett (ursäkta franskan!) jäkla trassel, och när jag satt och gjorde det så slog det mig att jag kanske skulle skriva ner några rader om hur man gör det på ett bra sätt, då det är en konstform i sig som kan driva den mildaste individ till vansinne.

Innan du börjar reda i din trasselhärva bör du fråga dig följande:
* Är jag astrött?
* Är jag sjukt stressad och/ eller frustrerad över något?
* Är jag hungrig?
* Har jag en massa hyperaktiva barn/ husdjur/ respektive runt omkring mig just nu som kräver en massa uppmärksamhet och som dessutom antagligen kommer att tycka att det är fruktansvärt roligt att "hjälpa till"?

Om du svarar ja på en eller flera av dessa frågor så kanske du bör ta trasslandet en annan dag.
Eller åtgärda- ät nåt, vänta tills husdjuret har somnat, skicka ut ungen i trädgården. Du känner dig själv bäst. Det kan vara mysigt att trassla upp framför en film, men risken är att man har svårt att se allt, så välj inget som du är beroende av att se varenda minut av.

Lägg ut trasslet framför dig på ett plant underlag.
Gör nu inte misstaget att börja med det som verkar jobbigast för att "få det gjort från början". Ju mer man tar bort i ett trassel destå lättare blir det, även om det bara är småsnuttar.
Ta bort allt som är nästan löst.
Hitta garnändar och börja dra ut dem bakifrån. Dra inte i nystanen, risken är att du drar åt istället, utan dra ut alla ändar, känn efter var trådarna går och dra ut dem en bit i taget.
Så fort du har dragit ut ett nystan har du antagligen löst upp vägen för en massa annat, och allt blir lättare. Det här är magin i Upptrasslande. Det blir bara lättare ju mer man gör.

Ha tålamod! Det kan vara riktigt terapeutiskt att trassla upp garn. 
Hepp!

1 kommentar:

  1. Det här borde du dela med dig till Mönsterarkivet!
    Kanonbra!

    SvaraRadera