torsdag 7 april 2011

Electric blue tiger stripe socks!


Mera häftklammer, men inte så många och inte så hårda den här gången. Skulle jag göra det här oftare så skulle jag se ut som Popeye från ena hållet, minus pipan fast plus hår på grund av de enorma muskler jag skulle utveckla i armen. En alternativ karriär som freakshow-artist skulle vara möjligt, jag kanske till och med skulle få vara med i Ricky Lake. Vem vet, möjligheterna är många...

Bild på sockor, och mönster lovade jag visst igår. Inte för att det är så avancerat, men jag har hört att folk gillar gratis mönster.

Material: Fabel, 2 nystan Och strumpstickor 2,5

Mönsterrapport: 5v svart, 5v turkos

Lägg upp 56m

Sticka 1 v: 2 räta, 2 aviga

Flytta över på 3 eller 4 stickor. Det blir jämnare på 4, men om man tycker att det är onödigt många pinnar kan man ta tre.

Sticka runt som första varvet 60 v eller till önskad längd på skaftet.

Sticka 1 v rätm.

Separera 26 m för hälkil på en sticka.
Sticka hälkilen i slätstickning 20 v

Plocka upp 13 m på varje sida om hälkilen, så att det går att sticka runt hela foten igen.

Sticka 1 v rätst.

Sticka runt foten, varje gång du kommer till punkten där de uppplockade maskorna möter maskorna ovanpå foten, sticka ihop 2 m. Gör detta på varje sida av foten 13 gånger, tills du återigen har 56 m.

Sticka runt runt 55v, eller så långt du behöver för att foten ska få plats.

Dela upp maskorna på 4 stickor, så att stickorna möts på mitten av foten, mitt under foten och mitt på sidorna av foten. Sticka till 3 m innan närmsta sida. Sticka ihop 2m. Sticka 1m. På nästa sticka, sticka 1m, sticka ihop 2, sticka resten som vanligt. Upprepa detta på andra sidan, och sedan på bägge sidor varje varv tills det är 8 m kvar.

Dra av garnet och dra det igenom maskorna så att de låses.

Fäst trådarna.

Spatsera stolt omkring och visa alla din assnygga socka.

Gör en till.

Kanske lite lätt rörigt, fråga gärna om något är oklart.

2 kommentarer:

  1. Tack för fint mönster och glöm inte att du måste äta spenat för att bli stark!!

    SvaraRadera
  2. Jag äter massor med spenat. :)

    SvaraRadera